Heeft u vragen of opmerkingen over onze producten of diensten? Of behoefte aan andere informatie? Wij staan u graag te woord.
Beesd Automotive & Automatisering B.V. (BeesdA2) is in 2004 opgericht door Tjeu Bollen. Het is inmiddels een gevestigde naam binnen de autobranche. De organisatie heeft vanuit zijn positie als standaardsoftwareleverancier en IT-dienstverlener van Volvo Cars Nederland een uniek Dealer Management Systeem (iDAS) ontwikkeld. Dit systeem wordt inmiddels door meer dan honderd Volvo-dealers in Nederland gebruikt. BeesdA2 heeft iDAS mede kunnen ontwikkelen door te kiezen voor een samenwerking met Inform’Aid, dé specialist in het moderniseren van IBM i-omgevingen. Naast het leveren van IDAS, implementeert en onderhoudt BeesdA2 ook infrastructuren bij hun klanten.
Het idee
Volvo was hard toe aan een nieuwe, meer moderne, manier van werken. De interfaces en de applicaties bij de dealers waren namelijk flink verouderd. De vraag was alleen welke veranderingen er doorgevoerd moesten worden bij de dealers om een meer efficiënte manier van werken te realiseren.In 2003 stond BeesdA2 voor de uitdaging om te beslissen hoe ze dit project het beste konden aanpakken.
De Volvo-dealers gebruikten op dat moment verschillende applicaties. Een combinatie van legacy S/36- en AS/400-applicaties die draaiden op vijftig AS/400’s. Uiteindelijk besloot BeesdA2 dat het geleidelijk moderniseren van het bestaande systeem de beste oplossing was. Dat bracht namelijk de minste risico’s met zich mee en kostte ook niet zoveel als het aanschaffen van compleet nieuwe systemen. Het idee voor de iDAS-applicatie was ontstaan.
“Het realiseren van deze klus zou niet eenvoudig worden. Wij zochten naar een betrouwbare en sterke partij om ons hierbij te helpen. Na contact te hebben gehad met verschillende partijen kwamen we eigenlijk per toeval bij Inform’Aid terecht”, aldus Bollen. BeesdA2 vond bij Inform’Aid precies wat zij zocht in een dergelijke samenwerking. “Vanaf het begin van onze samenwerking hebben we er alle vertrouwen in gehad dat Inform’Aid ons kon helpen om de iDAS-applicatie te ontwikkelen.”
Oplossing en implementatie
Het modernisatieproces bij Volvo is in verschillende stappen verlopen. “De eerste stap was het converteren en upgraden van de S/36-code naar native mode en ILE. In totaal zijn er ongeveer driehonderd database bestanden en meer dan vijfhonderd programma’s geconverteerd van S/36-formaat naar iSeries met behulp van de TARGET/400-tool”, aldus Bollen.
Over de volgende stap in het proces vertelt Bollen: “We wilden graag af van de zogenaamde zwart-groene schermen. Dit hebben we met behulp van Inform’Aid voor elkaar gekregen zodat de interfaces beter aan zouden sluiten op de belevingswereld van de klant. We gebruikten daarvoor de door hun aanbevolen moderniseringsoplossing van looksoftware.”
Vervolgens zijn de gemoderniseerde toepassingen geïntegreerd met externe applicaties als Microsoft Office. Vanuit deze processen kon een compleet vernieuwde applicatie ontstaan: iDAS. Met deze nieuwe applicatie kan Volvo zich in de toekomst optimaal aanpassen aan veranderingen in hun omgeving. Nieuwe applicaties kunnen namelijk op dezelfde manier worden geïntegreerd in de iDAS-applicatie.
“Dankzij de verbeterde dealer-applicaties zijn de service levels van de dealers flink gestegen. Het nieuwe iDAS-platform ondersteunt webdiensten en voorziet in moeiteloze integratie met andere desktop- en server-applicaties. Met iDAS hebben we de bruikbaarheid van de bestaande Volvo-applicaties met minstens vijf jaar verlengd”, aldus Bollen. De aanpak van modernisatie met behulp van Inform’Aid is een goede keuze geweest. Het heeft er namelijk ook in geresulteerd dat BeesdA2 uit kon groeien tot een succesvolle en betrouwbare leverancier van software en andere IT-diensten in de autobranche.
Ambities
Natuurlijk zijn er in een dergelijk proces altijd wat moeilijkheden waar je tegenaan loopt. Gelukkig in dit geval geen onoverkomelijke problemen.“Waar we eigenlijk vooral tegenaan liepen tijdens dit moderniseringsproces waren onze eigen ambities”, vertelt Bollen lachend. “We hadden al vrij snel een beeld van de iDAS-applicatie zoals we hem wilden hebben. Maar, iets bedenken en iets uitvoeren zijn natuurlijk twee aparte verhalen. Al snel kwamen we erachter dat de uitvoering van ons oorspronkelijke idee een paar jaar tijd zou gaan kosten. De dealers waren enorm toe aan modernisering en konden zolang niet meer wachten. Dan moet je prioriteiten gaan stellen en je plannen bijschaven. In goed overleg met Inform’Aid hebben we steeds de juiste keuzes kunnen maken zodat we binnen een zo kort mogelijke periode een goed product konden neerzetten bij de dealers.”
In 2003 zijn BeesdA2 en Inform’Aid begonnen met het ontwikkelen van de iDAS-applicatie. Al met al zijn ze uiteindelijk een goed jaar bezig geweest met het ontwikkelen van de nieuwe applicatie. Anderhalf jaar na de start zijn alle dealers overgegaan naar de nieuwe systemen. Een mooi resultaat. Vooral als je hoort hoe tevreden de Volvo-dealers over de nieuwe manier van werken zijn.
Samenwerking
Sinds de start van het ‘iDAS-project’ werken BeesdA2 en Inform’Aid nog steeds op regelmatige basis samen. “Een zeer prettige samenwerking die inmiddels al bijna tien jaar standhoudt”, zegt Bollen.
Recentelijk hebben BeesdA2 en Inform’Aid nog samengewerkt rondom twee projecten. Het eerste project had betrekking op het implementeren van urenverantwoording en het tweede project had te maken met de ontwikkeling van een interface met de Zweedse centrale VR-systemen: bestelsystemen voor onderdelen die dealers nodig hebben. “Dit heeft te maken met een nieuw concept waarbij Volvo vanuit de Zweedse centrale via een interface in de gaten kan houden hoe de goederenstromen binnen dealers er precies uitziet. Inform’Aid heeft ons ook hierbij weer uitstekend geholpen om de interface te realiseren.”
Heeft u vragen of opmerkingen over onze producten of diensten? Of behoefte aan andere informatie? Wij staan u graag te woord.
Inform'Aid | Kerkhofstraat 21 | 5554 HG Valkenswaard | T 040-2089308
Home | Contact | Sitemap | Disclaimer