Heeft u vragen of opmerkingen over onze producten of diensten? Of behoefte aan andere informatie? Wij staan u graag te woord.
Familiebedrijf C. Meijer B.V. is sinds de oprichting in 1920 uitgegroeid tot een internationale organisatie die zich bezig houdt met handel in pootaardappelen en ontwikkeling van nieuwe aardappelrassen. Voorzien van een eigen researchcentrum, joint ventures in Spanje en Turkije en een dochterbedrijf in Engeland, is het bedrijf sterk afhankelijk van een goede IT-infrastructuur. Vanuit de wens te moderniseren werd een samenwerking aangegaan met Inform’Aid, dé specialist op het gebied van modernisering van de IBM i-omgeving.
Of het nu gaat om het veredelen van nieuwe aardappelrassen, het leveren van hoog gekwalificeerd pootgoed aan worldwide opererende afnemers of de planning van de logistiek: bij elk proces is het uitgangspunt voor C. Meijer B.V. het waarborgen van de hoogste kwaliteitsnormen. Iets dat sinds de oprichting van het familiebedrijf in 1920 nooit is veranderd. Vanuit deze overtuiging en de wens te willen focussen op de core business, vond eind 2011 een verdere verzelfstandiging plaats. Er werd afscheid genomen van de locatie Kruiningen, waar het zusterbedijf LambWeston/Meijer is gevestigd en het bedrijf verhuisde van het Zeeuwse Kruiningen naar een nieuwe locatie in Rilland. Dit betekende dat er een compleet nieuwe IT-infrastructuur moest worden aangelegd en de bijbehorende hardware moest worden aangeschaft.
Traditioneel
Het IT-landschap is voornamelijk traditioneel ingericht. “We hebben een eigen serverruimte en doen niets in de cloud”, zegt Arco Simonse, IT-verantwoordelijke bij C. Meijer B.V. “We virtualiseren wel met behulp van VMWare, hebben een small business server, twee remote desktop servers, drie hosts en onze in 2010 aangeschafte IBM Power Systems. Op deze laatste draait ons handelssysteem dat voor het overgrote deel bestaat uit door ons zelf geschreven RPG-programmatuur.” De traditionele programmatuur voldeed in de kern uitstekend, maar leverde beperkingen op in de informatievoorziening zoals deze in het huidige bedrijfsleven wordt ingezet. “Onze wijze van informatieverwerking en presentatie bleek te statisch naar hedendaagse maatstaven en was moeilijk te combineren. Daarbij werd het weergeven van de informatie uit de logistieke cockpit op een traditioneel scherm steeds moeilijker. Het was tijd voor verandering.”
Zoektocht
Vol moed startte C. Meijer B.V. de zoektocht naar een krachtige infrastructuur die het bedrijf de volgende decennia zou ondersteunen. Eén optie was een nieuw ERP-platform kopen uit het tussenmarktsegment. Demo’s van dergelijke platformen toonden echter grote hiaten op het gebied van het maatwerk waarop C. Meijer B.V. juist vertrouwd. “Dit heeft te maken met wat wij ‘positie’ noemen. Kort gezegd: we willen weten welke hoeveelheden pootaardappelen met welke kwaliteit we gaan ontvangen en dat bepaalt wat we kunnen verkopen. We werken met een natuurproduct waarbij je nooit zeker weet wat de resultaten zijn omdat de afzetmarkt sterk fluctueert of Moeder Natuur anders beslist. Het nieuwe systeem biedt ons meer mogelijkheden in het managen van alle processen.”
Inzet Inform’Aid
Het aanschaffen van een nieuwe ERP-omgeving, voorzien van een extra AGF-schil en daarnaast ook nog eens C. Meijer B.V.’s eigen maatwerk hieraan toegevoegd, werd beschouwd als te risicovol. Het bedrijf was vervolgens weer terug bij af. Er werd een nieuwe weg ingeslagen en gekeken naar andere oplossingen van diverse leveranciers. De organisatie pakte de selectieprocedure grondig aan. Er werd een Proof Of Concept-traject met meerdere leveranciers afgelegd. Uiteindelijk bood Inform’Aid de beste oplossing en wekte het meeste vertrouwen in een goede afloop. Deze specialist op het gebied van modernisering van de IBM i-omgeving bood uitkomst met deeloplossingen vanuit hun reguliere aanbod van oplossingen lopend van state-of-the-art mobile applications, Windows-desktop tot en met Web 2.0-oplossingen, met als uitgangspunt het behoud en hergebruik van de RPG-backend. Hoewel C. Meijer B.V. en Inform’Aid nog midden in het migratietraject zitten, is Meijer tevreden over de tot heden gerealiseerde onderdelen.
Prettig werken
“Het voorstel van Inform’Aid om een stap voor stap migratie te verwezenlijken, leek ons beduidend minder risicovol. Op deze manier zouden we gewoon door kunnen werken zonder al te grote veranderingen voor de gebruikersomgeving. Onze huidige basisprocessen worden niet beïnvloed. Dat bewijst voor ons dat het geleidelijk overstapproces voor ons de juiste keuze is geweest. Dat is voor ons heel prettig werken en geeft minimale risico’s in onze bedrijfsvoering. Nadeel van de stap-voor-stapmigratie is wel dat dit een negatieve invloed heeft op de duur van het project”, aldus Simonse.
Framework
Als grondslag voor de veranderingen binnen de IT-infrastructuur bij C. Meijer B.V. koos Inform’Aid voor Valence van CNX Corporation. Dit webportal dat gebruikers toegang geeft tot IBM i-webapplicaties bevat alle tools die nodig zijn voor dynamische Web 2.0-applicaties met behulp van RPG en Sencha’s ExtJs / Touch framework. “Valence draait onder IBM HTTP Server in CGI-BIN-mode, zonder enige tussenkomst van andere platformen zoals Java of PHP. Hierdoor is het snel, eenvoudig te installeren en volledig inzichtelijk in het IBM i-workmanagement. Valence biedt naast authenticatie, autorisatie en menutoegang ook een ontwikkelomgeving die het mogelijk maakt managementdashboards te genereren, te publiceren en als componenten te hergebruiken”, zegt Siebe Vos van Inform’Aid.
Kwaliteit
Kwaliteit en cliënttevredenheid worden vooral gerealiseerd door gemotiveerde en enthousiaste medewerkers die met volle inzet voor de onderneming werken. Daarom werd door Inform’Aid eerst geïnventariseerd waar bij C. Meijer B.V. de behoefte lag om mee te beginnen. Het werd al snel duidelijk dat het bedrijf graag een modernisering wilde van de outlook-interface, maar ook een modernisatie van de database belangrijk vond. Deze database moest hiervoor omgezet worden van DDS naar SQL-tabellen. “Feitelijk zijn we nu bezig met drie delen: aan de front-end kijken we naar wat er aangeboden wordt en hoe de gebruiker hier het beste mee om kan gaan. Daarom hebben een nieuw soort interface opgezet tussen de front- en de back-end”, zegt Vos. “Hier hebben we een hele dictionairy achter gezet en voorzien van taalafhankelijkheid voor de foutmeldingen. Uiteraard gebaseerd op RPG-logica. Als laatste deel richten we ons op de database in de back-end.”
Uitdaging
De grootste uitdaging bleek het omzetten van de database naar de nieuwe tabellen. De database moest tegelijkertijd up-to-date blijven waar de nieuw opgezette tabellen synchroon moesten lopen met de oude tabellen. Hierbij bleek de RPG-logica niet één-op-één over te nemen te zijn. “De businesslogica moet uit de huidige programmatuur worden gedestilleerd en opnieuw geschreven worden. Uiteindelijk hebben we het over volledig applicatie redesign”, zegt Simonse die zich richt op de back-end ontwikkeling waar Vos de front-end ontwikkeling voor zijn rekening neemt. De development wordt hierbij ook via remote desktop ingezet en nieuwe onderdelen worden met prototyping gedaan. “Zo hebben we een CRM-applicatie en Sampling in gebruik genomen. Binnenkort gaan we ons richten op de salescontracten en salesorder-entry. We bouwen alles nu componentgewijs en generiek om efficiënt te werken.”
Samenwerking
De samenwerking tussen Inform’Aid en C. Meijer B.V. verloopt uitstekend. De bedrijven werken sinds 2011 samen aan dit omvangrijke en pittige project. Simonse is tevreden over de gedegen kennis van Inform’Aid. “Inform’Aid heeft veel kennis in huis om mee te denken over welke oplossing het beste bij de situatie past. Dat is echt een pluspunt. Hun aanpak, waarbij ze de het bestaande businessproces zo min mogelijk in gevaar brengen en tegelijkertijd nieuw gebouwde applicaties per onderdeel inschakelen in het bestaande businessproces, werkt bijzonder prettig.”
Heeft u vragen of opmerkingen over onze producten of diensten? Of behoefte aan andere informatie? Wij staan u graag te woord.
Inform'Aid | Kerkhofstraat 21 | 5554 HG Valkenswaard | T 040-2089308
Home | Contact | Sitemap | Disclaimer